W zwyczaju polskim Parze Młodej zawsze towarzyszyli świadkowie. Jednak coraz więcej par chętnie widzi na swojej uroczystości orszaki weselne złożone z druhen i drużbów. Czy warto mieć druhny na ślubie? A jeśli tak – co należy do ich zadań i ile pań powinien liczyć orszak?

W skład orszaku druhen wchodzą zwykle najbliższe przyjaciółki Panny Młodej oraz jej rodzina (siostry, kuzynki). Kto konkretnie utworzy orszak i ile to będzie osób, zależy od decyzji Panny Młodej. Najczęściej jest to 3-5 pań, a maksymalnie – 12. Nie ma ograniczeń wiekowych dla druhny, ani też ograniczeń dotyczących stanu cywilnego (mogą to być zarówno panny, jak i mężatki).

Utarło się, że druhny powinny mieć sukienki w takim samym kolorze i z tego samego materiału – wówczas orszak Pary Młodej robi wyjątkowe wrażenie na gościach.

Jak rozdzielić obowiązki dla druhen, by każda z nich mogła wziąć udział w przygotowaniach do Waszego wielkiego dnia i  tak, aby mieć pewność, że żadna nie zawiedzie?

Oto kilka podpowiedzi jak zorganizować plan działania druhen:

  
1. Przydziel zadania

Stwórz jedną listę obowiązków, a potem przydziel je do każdej z druhen. Dodatkowo opracuj swoiste FAQ, czyli listę pytań i odpowiedzi, żeby uniknąć ciągłych maili i telefonów z pytaniami.

Jeśli organizujesz duże wesele i będziesz mieć sporo druhen, niech jedna z nich (powinna być to świadkowa) podejmie się koordynacji zadań i kontaktuje z Tobą.

Możesz stworzyć także prywatną grupę na Facebooku, gdzie szybko i sprawnie będziecie mogły się komunikować, podsyłać różne pomysły i doskonalić ślubny harmonogram.


2. Najpopularniejsze obowiązki druhen

- organizacja wieczoru panieńskiego

- pomoc w wyborze sukni ślubnej oraz dodatków 

- asysta podczas szykowania się do ślubu

- zadbanie o detale (dekorowanie sali ślubnej, zapewnienie konfetti, płatków róż lub ryżu do obsypania Pary Młodej)

- posiadanie przy sobie zapasowych pończoch dla Panny Młodej, igły z nitką, bibułek matujących, tabletek przeciwbólowych, chusteczek odświeżających oraz kosmetyków do ewentualnego poprawienia makijażu

- po wejściu na salę weselną, pomoc w odszukaniu przez gości swojego miejsca

- asysta podczas sesji ślubnej

- pomoc w odbieraniu prezentów, kwiatów i kopert

- organizacja atrakcji weselnych, jak puszczanie chińskich lampionów czy dopilnowanie, by księga gości przeszła przez wszystkie ręce uczestników wesela


3. Przygotuj timeline

Stwórz oś czasu Waszego wielkiego dnia, gdzie dokładnie zaznaczysz miejsce i godzinę sesji, ceremonii zaślubin, pierwszego tańca czy krojenia tortu.

Zawrzyj tam ponadto wszelkie inne ważne punkty ślubu i wesela, w których organizacji będą uczestniczyć druhny. Wydrukuj taki plan i przekaż przyjaciółkom lub wyślij e-mailem.


4. Udział w zabawach weselnych

Druhny (jak również ich partnerzy) powinny znać wszystkie zabawy, które odbędą się podczas oczepin.

Tutaj ich aktywność jest zdecydowanie pożądana, zwłaszcza w przypadku, gdy nie będzie zbyt wielu chętnych do udziału w przygotowanych przez wodzireja atrakcjach (w szczególności tych najbardziej zwariowanych;)


5. Spotkanie organizacyjne na kilka dni przed ślubem

Zbierz wszystkie druhny i omówcie stan przygotowań do ślubu, podsumujcie to, co zostało zrobione oraz przeanalizujcie jeszcze raz harmonogram, jeśli coś się zmieniło.

Oczywiście możecie połączyć przyjemne z pożytecznym i za jednym zamachem zorganizować również wieczór panieński ;)

Powodzenia !